Isaäk Mol
Isaäk Mol is geregistreerd medezeggenschapstrainer en adviseur bij Komeet.
Isaäk Mol is geregistreerd medezeggenschapstrainer en adviseur bij Komeet.
Elke ondernemingsraad wil de bestuurder overtuigen, maar hoe krijg je hem mee? Er zijn geen garanties, maar 3 ingrediënten helpen altijd: aandacht trekken, welwillendheid creëren en je verhaal logisch structureren.
Een kwart van de or's heeft vacatures en in veel ondernemingsraden zien we al jaren dezelfde leden. Jongeren aantrekken en collega's tot 35 jaar vinden, blijkt vrijwel overal lastig. Inzet op een betere aansluiting op de loopbaan door het ontwikkelen van nieuwe skills en competenties biedt een uitweg.
Populisme, een politieke stijl die frames en overdrijvingen gebruikt om een boodschap te verpakken, resoneert goed bij de doelgroep. Is deze aanpak ook effectief voor een ondernemingsraad?
De Wor staat toe dat elke werknemer in de ondernemingsraad kan worden gekozen. De talenten onder or-leden variëren sterk. Door systematisch te evalueren wat een or-lid moet kunnen, kan er gestuurd worden op talentontwikkeling en taakverdeling.
Een bestuurder die in elk overleg laat vallen dat hij eindverantwoordelijk is en dat alles op de een of andere manier altijd bij hem uitkomt… Feitelijk is dat waar. Tegelijk is het manipulatie. Hoe kan de ondernemingsraad daarmee omgaan?
Een bestuurder die in elk overleg laat vallen dat hij eindverantwoordelijk is en dat alles op de een of andere manier altijd bij hem uitkomt… Feitelijk is dat waar. Tegelijk is het manipulatie. Hoe kan de ondernemingsraad daarmee omgaan?
Welke competenties heb je als lid van de ondernemingsraad nodig in de moderne, complexe medezeggenschap? Lef, tikje brutaal, of waarde-gedreven? Dit artikel komt op zeven future skills, onder de paraplu 'gedurfd onafhankelijk'.
Artikel 25 van de Wor: het adviesrecht. Een belangrijke bevoegdheid van de ondernemingsraad. De mogelijkheid om formeel aan te geven wat je belangrijk vindt bij voorgenomen besluiten waar je onderneming voor staat. Kan je dat formeel en inspirerend doen? Zodat de boodschap beter overkomt, bij de directie en de achterban?
Stel: de organisatiestructuur is aangepast na advies van de ondernemingsraad, verantwoordelijkheden zijn duidelijk(er) belegd. Samenwerkingsrelaties zijn op papier beter gewaarborgd. Functies en afdelingen zijn opnieuw ingericht. Maar dan? Hoe zorg je dat de organisatiecultuur echt door-ontwikkelt? En hoe zit het met de rol van de medezeggenschap hierbij?
Moderne organisaties zijn steeds meer gericht op het hebben van betekenis, in plaats van het alsmaar laten groeien van de omzet (bedrijfsleven, zorg) of de welvaart (overheid). Ken je het model van de donuteconomie, van de Engelse econome Kate Raworth?