Zomerreces met werkstress

Zomerreces met werkstress

Als je dit leest ben je mogelijk al terug van je zomerreces. Dat is een term uit mijn ambtenarentijd toen ik nog voor Binnenlandse Zaken werkte. Een periode waarin geen nieuw beleid wordt gemaakt en iedereen praktisch met verlof is, inclusief de politiek.

Helaas gaat dit niet altijd op in medezeggenschapsland. Ik maak vaak genoeg mee dat net vóór de zomervakantie een voornemen tot een reorganisatie wordt aangeboden. Met het verzoek of de or binnen 6 weken wil reageren. Schandalig, de directie gooit het over de schutting, gaat zelf met vakantie, en of de or maar met een antwoord wil komen.

Tijd claimen

Ik krijg dan soms de vraag: wat schrijft de WOR hierover voor? Binnen hoeveel weken moeten we reageren? Helaas schrijft de WOR daar niks over. Vaak is het ongeveer 4 tot 6 weken, inclusief een vergadering waarin de adviesaanvraag wordt behandeld.

Als je gemiddeld eenmaal per maand overleg hebt met de bestuurder, ben je zomaar zo’n twee maanden verder. Ik adviseer de or dan ook zich niet te snel te laten verleiden om een (positief of negatief) advies te geven. Maar om eerst te checken of hij genoeg informatie heeft om tot een advies te komen.

Volledige informatie

Wat heb je bijvoorbeeld nodig om tot een goed advies te komen bij een reorganisatie of fusie? Een van de basisstukken die vaak moeizaam wordt opgeleverd is de ‘Was-Wordt-lijst’, ook wel de ‘Ist-Soll-situatie’. Welke functies blijven hetzelfde, welke worden gewijzigd en welke vervallen. Dit vraagt inzicht in het functiehuis, een overzicht van alle in dienst zijnde medewerkers gekoppeld aan een functie. Ik merk dat dat vaak niet 1, 2, 3 opgehoest kan worden door Personeelszaken.

Ook kun je je afvragen of er een sociaal plan nodig is. Zijn er collega’s van wie de functie wijzigt of verdwijnt? Dit is een bewerkelijke exercitie, zeker als er geen standaard sociaal plan voorhanden is. Werkgevers spreken om die reden liever over herstructureren dan reorganiseren. Het implementatieplan en communicatieplan blijven vaak achterwege. Medewerkers horen niks, totdat er opeens een verandering voor de deur staat.

Achterban raadpleging

Er is uiteraard een taak voor de or weggelegd om de collega’s mee te nemen in hun advisering. Hoe leeft de wijziging/verandering onder hen? Welke belemmeringen en welke kansen zien zij voor de reorganisatie. Vaak leeft er op de werkvloer een ander beeld dan bij de betrokken or-leden. Het is om die reden belangrijk hun opvattingen mee te laten wegen in de je advisering.

Kortom: het vraagt behoorlijk wat om tot een advies te komen over een reorganisatie of fusie. Het idee dat je dit maar in de vakantie moet doen, is weinig realistisch. Mijn advies is: claim tijd, eis meer informatie op, claim ruimte voor achterbanraadpleging en mogelijk extern (juridisch) advies. En laat je niet onder druk zetten.

Tot september!

Tineke Visser is trainer, adviseur en procesbegeleider medezeggenschap en eigenaar TienOpleidingen.nl. Contact? Tineke.visser@Tienopleidingen.nl

Tineke Visser is trainer, adviseur en procesbegeleider medezeggenschap en eigenaar van TienOpleidingen.nl.

OR-lid aan het woord

Or-lid Nationale Opera & Ballet: 'Ik wil me hard maken voor onze...

In Or-lid aan het Woord delen or-leden hun ervaringen en uitdagingen. Deze keer: Marelva de Bruin, over haar rol binnen de ondernemingsraad bij de Nationale Opera & Ballet, haar komst bij de or en de vertegenwoordiging van de freelancers.

Beeld: Shutterstock
werkwijze or

Zo laat je de uitgesproken meningen binnen de or als één stem naar...

In de medezeggenschap komen mensen met verschillende meningen samen. Hoe bereik je een gezamenlijk standpunt en spreek je met één stem naar buiten? In dit artikel bekijken we het thema vanuit 4 perspectieven.

werkwijze or

Volgens Steven: pas op voor de paarse krokodil

Wie even buiten de regels van het systeem valt, loopt snel vast in bureaucratische rompslomp. De 'paarse krokodil' uit een oude reclame is synoniem geworden voor dit eindeloze gedoe. Steven maakte het zelf mee en waarschuwt or's ervoor te waken.

Voor abonnees
Voor abonnees
Houding en opstelling or

Voor abonnees Checklist: 9 vaardigheden die een bestuurder moet leren

Leden van de ondernemingsraad volgen regelmatig cursussen om vaardigheden te ontwikkelen. Dat is prima, maar hoe zit het eigenlijk met de bestuurder?

Beeld: Shutterstock
communicatie

Or-leden zijn ook mensen: omgaan met verschillen en emoties

Or-werk is mensenwerk. In een bedrijf spelen emoties en ingrijpende gebeurtenissen een rol. Hoe ga je daar als or mee om? Dit artikel biedt handvatten voor open communicatie, een veilige cultuur en aandacht voor emoties.

or-voorzitter

Een goede or-voorzitter geeft (veel) complimenten

De functie van een or-voorzitter is niet alleen strijden tegen onrecht, maar vooral de discussie in goede banen leiden. En daarbij geven ze veel complimenten, betoogt or-voorzitter, gedragspsycholoog en 'complimentenprofessor' Marius Rietdijk.

Beeld: Shutterstock
Adviesrecht

'We zijn het oneens met voorgenomen besluit. Kunnen we afzien van het...

'We hebben een adviesaanvraag ontvangen over een ingrijpende reorganisatie waar we niet achter staan. Kunnen we afzien van het geven van advies?' In Vraag & Antwoord beantwoorden onze experts wekelijks een vraag over medezeggenschap.

Beeld: Shutterstock
werkwijze or

Verbeter de effectiviteit van de or door alle karakterkleuren te...

Wil je de samenwerking en communicatie in de or verbeteren, erken dan dat iedereen anders tegen zaken aankijkt. Het respecteren van deze verschillen is de basis voor effectieve samenwerking. Begin met het vaststellen van de kleuren in de or.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.