Zomerreces met werkstress

Zomerreces met werkstress

Als je dit leest ben je mogelijk al terug van je zomerreces. Dat is een term uit mijn ambtenarentijd toen ik nog voor Binnenlandse Zaken werkte. Een periode waarin geen nieuw beleid wordt gemaakt en iedereen praktisch met verlof is, inclusief de politiek.

Helaas gaat dit niet altijd op in medezeggenschapsland. Ik maak vaak genoeg mee dat net vóór de zomervakantie een voornemen tot een reorganisatie wordt aangeboden. Met het verzoek of de or binnen 6 weken wil reageren. Schandalig, de directie gooit het over de schutting, gaat zelf met vakantie, en of de or maar met een antwoord wil komen.

Tijd claimen

Ik krijg dan soms de vraag: wat schrijft de WOR hierover voor? Binnen hoeveel weken moeten we reageren? Helaas schrijft de WOR daar niks over. Vaak is het ongeveer 4 tot 6 weken, inclusief een vergadering waarin de adviesaanvraag wordt behandeld.

Als je gemiddeld eenmaal per maand overleg hebt met de bestuurder, ben je zomaar zo’n twee maanden verder. Ik adviseer de or dan ook zich niet te snel te laten verleiden om een (positief of negatief) advies te geven. Maar om eerst te checken of hij genoeg informatie heeft om tot een advies te komen.

Volledige informatie

Wat heb je bijvoorbeeld nodig om tot een goed advies te komen bij een reorganisatie of fusie? Een van de basisstukken die vaak moeizaam wordt opgeleverd is de ‘Was-Wordt-lijst’, ook wel de ‘Ist-Soll-situatie’. Welke functies blijven hetzelfde, welke worden gewijzigd en welke vervallen. Dit vraagt inzicht in het functiehuis, een overzicht van alle in dienst zijnde medewerkers gekoppeld aan een functie. Ik merk dat dat vaak niet 1, 2, 3 opgehoest kan worden door Personeelszaken.

Ook kun je je afvragen of er een sociaal plan nodig is. Zijn er collega’s van wie de functie wijzigt of verdwijnt? Dit is een bewerkelijke exercitie, zeker als er geen standaard sociaal plan voorhanden is. Werkgevers spreken om die reden liever over herstructureren dan reorganiseren. Het implementatieplan en communicatieplan blijven vaak achterwege. Medewerkers horen niks, totdat er opeens een verandering voor de deur staat.

Achterban raadpleging

Er is uiteraard een taak voor de or weggelegd om de collega’s mee te nemen in hun advisering. Hoe leeft de wijziging/verandering onder hen? Welke belemmeringen en welke kansen zien zij voor de reorganisatie. Vaak leeft er op de werkvloer een ander beeld dan bij de betrokken or-leden. Het is om die reden belangrijk hun opvattingen mee te laten wegen in de je advisering.

Kortom: het vraagt behoorlijk wat om tot een advies te komen over een reorganisatie of fusie. Het idee dat je dit maar in de vakantie moet doen, is weinig realistisch. Mijn advies is: claim tijd, eis meer informatie op, claim ruimte voor achterbanraadpleging en mogelijk extern (juridisch) advies. En laat je niet onder druk zetten.

Tot september!

Tineke Visser is trainer, adviseur en procesbegeleider medezeggenschap en eigenaar TienOpleidingen.nl. Contact? Tineke.visser@Tienopleidingen.nl

Tineke Visser is trainer, adviseur en procesbegeleider medezeggenschap en eigenaar van TienOpleidingen.nl.

Verander het artikel 24-overleg van een 'moetje' in een 'must'

Verander het artikel 24-overleg van een 'moetje' in een 'must'

De algemene gang van zaken binnen een onderneming: wat kun je daar nu eigenlijk mee? Voor veel ondernemingsraden voelt het Artikel 24-overleg vaak als een verplicht nummer, simpelweg omdat het wettelijk is voorgeschreven. Toch biedt het meer kansen dan slechts een verplicht overlegmoment.

Beeld: Shutterstock

Initiatiefrecht: de or als aanjager van verandering

Het initiatiefrecht uit Artikel 23 van de Wor is een krachtig, maar vaak onbenut instrument. Door onderwerpen te agenderen waar de bestuurder nog niet mee bezig is of voorgenomen besluiten aan te passen, kan de or echt voor verandering zorgen.

Beeld: Shutterstock

Mag een or bestaan uit minder dan 3 leden?

Als een or uit 3 leden bestaat en 1 lid wegvalt, mag de or dan nog functioneren met slechts 2 leden? In de rubriek Vraag & Antwoord beantwoorden onze experts wekelijks een vraag over medezeggenschap.

Beeld: Shutterstock

BOB-model helpt or overleg met bestuurder te structureren

Het besluitvormingsmodel BOB helpt de or in advies- en instemmingstrajecten. Ook agendapunten doorlopen de fasen beeldvorming, oordeelsvorming en besluitvorming. In dit laatste artikel van de serie laat BOB zien hoe de or een goed gesprek voert met de bestuurder.

Beeld: Shutterstock

Kunnen we een or-lid tijdens haar zwangerschapsverlof vervangen?

'Een van onze or-leden gaat met zwangerschapsverlof. Kunnen we haar voor die tijd vervangen?' In de rubriek Vraag & Antwoord beantwoorden onze experts elke week een vraag over medezeggenschap.

Beeld gecreëerd met hulp van Dall-e.

Or-werk is meer dan vergaderen: do's & don'ts voor goed informeel...

De belangrijkste gesprekspartner van de ondernemingsraad is de directeur-bestuurder. Or en bestuurder treffen elkaar niet alleen in de formele vergaderingen, maar ook bij informeel overleg in verschillende situaties. Even zaken kortsluiten is goed, maar wat zijn de do's en don'ts bij informeel overleg?

beeld: Shutterstock

3 tips om je bestuurder te overtuigen: mik op structuur, aandacht en...

Elke ondernemingsraad wil de bestuurder overtuigen, maar hoe krijg je hem mee? Er zijn geen garanties, maar 3 ingrediënten helpen altijd: aandacht trekken, welwillendheid creëren en je verhaal logisch structureren.

Beeld: Shutterstock

Het beste van 2024: dit wilde elk or-lid afgelopen jaar lezen op ORnet

Na 12 maanden kennisartikelen, interviews, actualiteiten, checklists, jurisprudentie en voorbeelddocumenenten over medezeggenschap, is het op de laatste dag van het jaar tijd om de balans op te maken. Dit zijn de 12 best gelezen artikelen van 2024: van elke maand het best scorende artikel wat in die maand is gepubliceerd.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.