Afzien

Afzien

Na een flink aantal jaren waarin we vooral te maken kregen met overnames, meestal door private equity, is het feest een klein beetje voorbij en dienen zich weer reorganisaties aan. De kranten maken melding van techbedrijven die gereorganiseerd worden, omdat hun waarde anders wordt berekend. Maar zij zijn niet de enige.

Ik ben er bij een paar betrokken als or-adviseur en een ding is nog helemaal hetzelfde: niets is zo moeilijk als veranderen. Ondernemingsraden en hun leden weten als geen ander hoe lastig dit is. Bij alle ingrijpende organisatieveranderingen zijn zij meestal de eersten die door de verandering heen moeten. En dat doet meestal pijn.

Acceptatie

Vaste waarde in elk reorganisatietraject is de curve die mevrouw Kübler-Ross heeft bedacht, waarin je van ontkenning via woede, onderhandelen en depressie naar acceptatie reist, welgemoed op weg naar de nieuwe toekomst. Elke consultant kan er vrolijk over vertellen, maar als je door een verandering heen moet is het afzien.

Voor ondernemingsraden is het extra lastig dat ze betrekkelijk korte tijd hebben om zich door een verandering heen te worstelen. In rond de 6 weken moet het wel gepiept zijn, die adviesaanvraag. En als het dan ook nog eens zo is dat een deel van de or zelf het haasje is, dan komt het extra dichtbij. En wordt de druk op de or extra hoog.

Onzekerheid

Een van de grootste kwelgeesten bij ingrijpende veranderingen in een organisatie is onzekerheid. Mensen horen liever dat ze ontslagen worden dan dat ze langer dan een paar weken in onzekerheid moeten leven. Wat ook opvalt: nog steeds vindt echt niet iedereen gemakkelijk een andere baan. Ook niet als je skills op zich veel gevraagd zijn. Ook bazen (m/v/x) veranderen moeilijk, en vooroordelen blijven lang bestaan.

Beste remedie bij veranderingen: kijk eens vanuit het perspectief van de veranderaar. De dader zeg maar. In een flink aantal gevallen levert dat niet meer op dan uitzicht op een treurige leegte waarin een portemonnee ligt te glimmen met “aandeelhouders” in gouden letters op de zijkant geschreven.

Van perspectief wisselen

Maar er zijn ook zat gevallen waarin je dan een blik op de werkelijkheid krijgt die echt een ander perspectief biedt. Je ziet een probleem dat daadwerkelijk met de verandering wordt opgelost. Of een verandering waar je vanuit je eigen werkelijkheid bekeken, aan moet. Als je dan weer terugkeert naar je eigen perspectief, weet je beter wat je te doen staat vanuit je rol als belangenbehartiger. Maar ook als “toezichthouder” namens de collega’s en andere werkenden in je organisatie.

Ik weet niet of die betrekkelijk kleine reorganisatiegolf die er nu is, doorzet. Ik denk dat we hoe dan ook nog genoeg veranderingen gaan zien, de komende tijd. Mijn ervaring: goed blijven kijken naar wie of wat de verandering veroorzaakt, en regelmatig die andere bril opzetten om van perspectief te kunnen wisselen. Dan weet je beter wat je te doen staat en kun je sneller verder. Beter dan alles lijdzaam ondergaan en afzien.

André van Deijk

Lees ook:

André van Deijk is senior adviseur bij OR Consultancy. Hij ondersteunt ondernemingsraden vooral bij overnames, fusies, organisatieveranderingen, financieringsvraagstukken en investeringen. Daarnaast is hij bestuurslid van de branchevereniging van medezeggenschapsbedrijven BVMZ.

Verander het artikel 24-overleg van een 'moetje' in een 'must'

Verander het artikel 24-overleg van een 'moetje' in een 'must'

De algemene gang van zaken binnen een onderneming: wat kun je daar nu eigenlijk mee? Voor veel ondernemingsraden voelt het Artikel 24-overleg vaak als een verplicht nummer, simpelweg omdat het wettelijk is voorgeschreven. Toch biedt het meer kansen dan slechts een verplicht overlegmoment.

Beeld: ShutterstockVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Checklist: Hoe staat het met het mobiliteitsbeleid in jouw...

Organisaties zoeken manieren om vraag en talenten van medewerkers af te stemmen. Een mobiliteitsbeleid biedt mogelijkheden. Een aantal aandachtspunten voor de or om dit beleid te toetsen.

Beeld: Shutterstock

Initiatiefrecht: de or als aanjager van verandering

Het initiatiefrecht uit Artikel 23 van de Wor is een krachtig, maar vaak onbenut instrument. Door onderwerpen te agenderen waar de bestuurder nog niet mee bezig is of voorgenomen besluiten aan te passen, kan de or echt voor verandering zorgen.

Beeld: Shutterstock

Mag een or bestaan uit minder dan 3 leden?

Als een or uit 3 leden bestaat en 1 lid wegvalt, mag de or dan nog functioneren met slechts 2 leden? In de rubriek Vraag & Antwoord beantwoorden onze experts wekelijks een vraag over medezeggenschap.

Beeld: Shutterstock

BOB-model helpt or overleg met bestuurder te structureren

Het besluitvormingsmodel BOB helpt de or in advies- en instemmingstrajecten. Ook agendapunten doorlopen de fasen beeldvorming, oordeelsvorming en besluitvorming. In dit laatste artikel van de serie laat BOB zien hoe de or een goed gesprek voert met de bestuurder.

Beeld: Shutterstock

Checklist: Aan de slag met het or-jaarverslag

In een or-jaarverslag geeft de ondernemingsraad een overzicht van de or-activiteiten van het afgelopen jaar. Het opstellen van een jaarverslag door de or is verplicht. Aan de hand van de volgende stappen komt de or tot een jaarverslag.

Beeld: Shutterstock

Kunnen we een or-lid tijdens haar zwangerschapsverlof vervangen?

'Een van onze or-leden gaat met zwangerschapsverlof. Kunnen we haar voor die tijd vervangen?' In de rubriek Vraag & Antwoord beantwoorden onze experts elke week een vraag over medezeggenschap.

Beeld gecreëerd met hulp van Dall-e.

Or-werk is meer dan vergaderen: do's & don'ts voor goed informeel...

De belangrijkste gesprekspartner van de ondernemingsraad is de directeur-bestuurder. Or en bestuurder treffen elkaar niet alleen in de formele vergaderingen, maar ook bij informeel overleg in verschillende situaties. Even zaken kortsluiten is goed, maar wat zijn de do's en don'ts bij informeel overleg?

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.