Directeur van Mediahuis Limburg, Marc Vangeel, hoopt de komende maand nog tot een vergelijk met de ondernemingsraad te komen over de fusie. Een gang naar de rechter kan dan achterwege blijven, zo meldt de Maastrichtse nieuwssite De Nieuwe Ster.
Het Belgische Mediahuis is eigenaar van regionale kranten in Noord-Holland, de Leeuwarder Courant, Dagblad van het Noorden en De Limburger. Daarnaast is het bedrijf eigenaar van De Telegraaf en NRC.
Papieren krant niet meer rendabel
Alle nieuwsmerken, met uitzondering van NRC, moeten worden samengevoegd onder één directie in Amsterdam. In Maastricht verdwijnt dan een aantal management-functies, maar er blijft wel een redactie van De Limburger, zo is de bedoeling.
Volgens ceo Gert Ysebaert van Mediahuis komt het punt dat het verspreiden van een papieren krant niet meer rendabel is steeds sneller dichterbij. Door een sterkere online positie op te bouwen, nu de kranten als De Limburger financieel nog gezond zijn, kan de regionale nieuwsvoorziening in stand blijven.
“Maar wel in een overgangsfase naar een digitale toekomst. Op een langzame manier nemen we afscheid van de papieren krant. Op de weg daarnaartoe zijn er vele hindernissen, zoals de stijging van papierprijzen en problemen met de distributie bij de abonnees aan huis. Het verdienmodel van de papieren krant kraakt in zijn voegen,” aldus de directie van Mediahuis.
Or wil krant behouden
De 120 fulltime redacteuren van De Limburger, 60 mensen op andere afdelingen en de ondernemingsraad denken daar heel anders over. Zij willen de papieren krant voor de toekomst hoe dan ook overeind houden en denken dat dit ook winstgevend kan.
De or heeft zijn advies waarin het zich keert tegen een fusie met andere regionale kranten vastgelegd in een document van meer dan vijftig pagina’s. De or is sinds het bekend worden van de plannen begin 2023 fel tegenstander van de fusie geweest.
Afspraken over verzelfstandiging
De medezeggenschap wijst erop dat acht jaar geleden bij de toetreding van De Limburger tot de Mediahuis-organisatie - met de rechtsvoorganger Concentra uit Hasselt - afspraken zijn gemaakt over de verzelfstandiging.
Or-voorzitter Frans Pasma van Mediahuis Limburg zei in 2023 tegen vakblad Villamedia: “Toen we toetraden tot Mediahuis is schriftelijk vastgelegd dat Mediahuis Limburg een zelfstandige onderneming zou blijven, met een eigen directie en een eigen raad van commissarissen die het beleid bepalen. Beloftes zijn beloftes. Als dit fusieplan doorgaat, betekent dat het einde van Mediahuis Limburg in deze vorm. Dat kunnen we niet laten gebeuren.”
Winstgevend
De afgelopen jaren was de krant in elk geval nog winstgevend. Het is een van de argumenten van de or om te pleiten voor een verdere zelfstandige positie binnen het moederconcern.
Nut en noodzaak van meer macht voor een centrale directie zijn volgens de or financieel in elk geval niet aangetoond. Samenwerking? Okay, maar een eigen statutair directeur is een betere waarborg voor de Limburgse identiteit van de krant dan centrale aansturing, stelt de or.
De or pleit voor een directeur die bijvoorbeeld financiële keuzes zelf kan maken en een eigen beleid kan voeren op advertentiegebied. De or vreest ook dat door de plannen van Mediahuis voor alle kranten de arbeidsvoorwaarden voor de Limburgse medewerkers juist zullen verslechteren.
Brandbrief FNV en NVJ
In het najaar van 2023 verstuurden de bonden FNV Media & Cultuur en Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) namens hun leden een brandbrief aan de ceo van Mediahuis. Daarin werd ‘ongerustheid’ geuit over het voornemen van de uitgever om verschillende takken te bundelen tot één bedrijf. De bonden vrezen na integratie het verlies van ‘enkele honderden banen’.
De komende weken moet duidelijk worden of Mediahuis de afspraken uit het verleden op dezelfde wijze uitlegt als de or doet, of dat de or overgaat op een juridische procedure om naleving van de afspraken af te dwingen. Een gang van de or naar de Ondernemingskamer zal verdere vertraging betekenen, terwijl Mediahuis aanvankelijk al per 1 januari 2024 de nieuwe structuur wilde invoeren.
De Telegraaf Limburg
De ambities van Mediahuis om van De Telegraaf het grootste betaalde nieuwsmerk te maken, zou kunnen betekenen dat de namen van de regionale zusterkranten worden gekoppeld. De Limburger wordt dan bijvoorbeeld ‘De Telegraaf Limburg.’