Vrije ruimte WKR stijgt naar 2%, met een verdere verhoging in 2027: wat de or kan doen

Vrije ruimte WKR stijgt naar 2%, met een verdere verhoging in 2027: wat de or kan doen
Beeld: Shutterstock

Vanaf 1 januari 2025 stijgt de vrije ruimte in de werkkostenregeling (WKR). Dit biedt de ondernemingsraad de mogelijkheid om met de directie te bespreken wat er vanuit die vrije ruimte voor medewerkers gedaan kan worden.

Dat de vrije ruimte in de WKR wordt verruimd, blijkt uit een aangenomen amendement (36602-93) bij het Belastingplan 2025, dat de Tweede Kamer heeft goedgekeurd. De indieners van dit amendement willen het mkb meer fiscale ruimte bieden voor goed werkgeverschap. Daarom wordt de vrije ruimte in de eerste schijf van de werkkostenregeling verhoogd van 1,92% naar 2% in 2025.

Verdere verhoging in 2027

Structureel leidt dit tot een voordeel voor werkgevers van ongeveer € 960 per jaar, waarvan het meeste voordeel bij het mkb ligt. In 2027 wordt de vrije ruimte bovendien verder verhoogd. Voor de loonsom tot € 400.000 stijgt de vrije ruimte van 2% naar 2,16%. Voor het bedrag van de loonsom boven € 400.000 blijft de vrije ruimte 1,18%.

Zie in de onderstaande tabel enkele voorbeelden van hoe de vrije ruimte zich ontwikkelt bij verschillende loonsommen.

Kansen voor de or

De verhoging van de vrije ruimte biedt kansen voor de or om in gesprek te gaan met de werkgever over de besteding van deze ruimte. Denk bijvoorbeeld aan een luxer kerstpakket of eindejaarsfeest, het introduceren van een traktatie met Eid al-Fitr, een hogere bijdrage aan lunchen op de zaak of een hogere vergoeding in het fietsenplan.

Aan de andere kant moet de or zich niet rijk rekenen, aangezien de verhoging bescheiden is. Desondanks kan het een mooie aanleiding zijn om het gesprek aan te gaan over goed werkgeverschap en wat de werkgever voor medewerkers doet of kan doen.

Eerlijk verdelen

Bedenk dat uitgaven binnen de WKR in de regel niet onder advies- of instemmingsrecht vallen. De or kan wel een eigen visie ontwikkelen over het eerlijk en evenredig inzetten van de vrije ruimte, deze toetsen bij de achterban en vervolgens bespreken met de directie.

Het eerlijk en evenredig inzetten van de vrije ruimte gaat nog wel eens mis. Denk bijvoorbeeld aan een personeelsfeest waar niet iedereen naartoe wil of kan, of aan een fietsenplan, terwijl niet iedereen op fietsafstand van de werkplek woont. In zulke gevallen kan getuigen van goed werkgeverschap om medewerkers een keuze te bieden: bijvoorbeeld óf naar het personeelsfeest óf een kerstpakket.


Dit artikel is eerder verschenen op Salarisnet.nl, zusterplatform van Ornet.

Demian van der Reijden

Demian van der Reijden

Hoofdredacteur OR/net & OR/magazine

Demian van der Reijden is sinds februari 2024 hoofdredacteur van OR/net en OR/magazine. Daarnaast is hij voorzitter van de ondernemingsraad van VMN media. Voor zijn overstap naar OR/net en OR/magazine schreef hij als senior redacteur jarenlang over horeca bij vakblad Misset Horeca, ook een uitgave van VMN media.

demianvanderreijden@vmnmedia.nl

Verander het artikel 24-overleg van een 'moetje' in een 'must'

Verander het artikel 24-overleg van een 'moetje' in een 'must'

De algemene gang van zaken binnen een onderneming: wat kun je daar nu eigenlijk mee? Voor veel ondernemingsraden voelt het Artikel 24-overleg vaak als een verplicht nummer, simpelweg omdat het wettelijk is voorgeschreven. Toch biedt het meer kansen dan slechts een verplicht overlegmoment.

Beeld: ShutterstockVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Checklist: Hoe staat het met het mobiliteitsbeleid in jouw...

Organisaties zoeken manieren om vraag en talenten van medewerkers af te stemmen. Een mobiliteitsbeleid biedt mogelijkheden. Een aantal aandachtspunten voor de or om dit beleid te toetsen.

Beeld: Shutterstock

Initiatiefrecht: de or als aanjager van verandering

Het initiatiefrecht uit Artikel 23 van de Wor is een krachtig, maar vaak onbenut instrument. Door onderwerpen te agenderen waar de bestuurder nog niet mee bezig is of voorgenomen besluiten aan te passen, kan de or echt voor verandering zorgen.

Beeld: Shutterstock

Mag een or bestaan uit minder dan 3 leden?

Als een or uit 3 leden bestaat en 1 lid wegvalt, mag de or dan nog functioneren met slechts 2 leden? In de rubriek Vraag & Antwoord beantwoorden onze experts wekelijks een vraag over medezeggenschap.

Beeld: Shutterstock

BOB-model helpt or overleg met bestuurder te structureren

Het besluitvormingsmodel BOB helpt de or in advies- en instemmingstrajecten. Ook agendapunten doorlopen de fasen beeldvorming, oordeelsvorming en besluitvorming. In dit laatste artikel van de serie laat BOB zien hoe de or een goed gesprek voert met de bestuurder.

Beeld: Shutterstock

Checklist: Aan de slag met het or-jaarverslag

In een or-jaarverslag geeft de ondernemingsraad een overzicht van de or-activiteiten van het afgelopen jaar. Het opstellen van een jaarverslag door de or is verplicht. Aan de hand van de volgende stappen komt de or tot een jaarverslag.

Beeld: Shutterstock

Kunnen we een or-lid tijdens haar zwangerschapsverlof vervangen?

'Een van onze or-leden gaat met zwangerschapsverlof. Kunnen we haar voor die tijd vervangen?' In de rubriek Vraag & Antwoord beantwoorden onze experts elke week een vraag over medezeggenschap.

Beeld gecreëerd met hulp van Dall-e.

Or-werk is meer dan vergaderen: do's & don'ts voor goed informeel...

De belangrijkste gesprekspartner van de ondernemingsraad is de directeur-bestuurder. Or en bestuurder treffen elkaar niet alleen in de formele vergaderingen, maar ook bij informeel overleg in verschillende situaties. Even zaken kortsluiten is goed, maar wat zijn de do's en don'ts bij informeel overleg?

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.