Even tot drie tellen

Even tot drie tellen

Mijn kantoor heeft onlangs een klanttevredenheidsonderzoek laten uitvoeren: wat gaat goed, wat kan beter, en wat zijn nuttige tips? Vanzelfsprekend door een buitenstaander. Om te voorkomen dat het iets wordt in de trant van 'Wij van WC-eend vinden WC-eend verreweg het beste middel'.

Een paar dingen vielen op. De waardering dat we niet meteen in de juridische modus schieten, maar de tijd nemen om even de situatie in te schatten en om de knopen te tellen. En dat we oog hebben voor de soms gecompliceerde verhouding van de ondernemingsraad met zijn bestuurder. Dat voelde als een compliment.

Met elkaar verder moeten

Want bestuurder en ondernemingsraad moeten nu eenmaal met elkaar verder, hoe je het ook wendt of keert. En dat beseffen ze doorgaans donders goed, is mijn ervaring. Geen van beiden gaat om wissewasjes ruziemaken, laat staan procederen. Een stevige discussie hoort er af en toe gewoon bij, een diep verschil van mening hoeft ook geen sta-in-de-weg te zijn voor goede onderlinge verhoudingen. Gewoon ‘agree to disagree’. Op de lange termijn schiet je daar het meeste mee op. Als bestuurder, maar vooral ook als ondernemingsraad die daadwerkelijk invloed wil uitoefenen. 

Het is net als in het dagelijks leven. Je hebt ruzie met een maatje. Een ruzie die nergens om gaat, maar je bent gewoon even geïrriteerd over iets dat helemaal daarbuiten ligt. En dan schiet je flink uit je slof, met een beetje drukken op de plaats waarvan je weet dat je die maat daarmee het meeste raakt. Dat lucht op: ‘Zo dat kan maar eens een keer gezegd zijn!’. Maar met het ‘winnen’ van de ruzie loop je het gevaar dat je de vriendschap verliest.

Met het ‘winnen’ van de ruzie loop je het gevaar dat je de vriendschap verliest ”

Niet dat bestuurder en ondernemingsraad nu ineens de beste maatjes moeten zijn, maar soms helpt het om even tot drie te tellen. Valt niet altijd mee, we zijn per slot van rekening allemaal mensen. Maar van even tellen is nog nooit iemand slechter geworden.  

Joost van Mierlo is advocaat-partner bij De Voort advocaten | Mediators

Joost van Mierlo is advocaat-partner bij De Voort Advocaten & Mediators

OR-lid aan het woord

Or-lid Nationale Opera & Ballet: 'Ik wil me hard maken voor onze...

In Or-lid aan het Woord delen or-leden hun ervaringen en uitdagingen. Deze keer: Marelva de Bruin, over haar rol binnen de ondernemingsraad bij de Nationale Opera & Ballet, haar komst bij de or en de vertegenwoordiging van de freelancers.

Beeld: Shutterstock
werkwijze or

Zo laat je de uitgesproken meningen binnen de or als één stem naar...

In de medezeggenschap komen mensen met verschillende meningen samen. Hoe bereik je een gezamenlijk standpunt en spreek je met één stem naar buiten? In dit artikel bekijken we het thema vanuit 4 perspectieven.

Beeld: Shutterstock
communicatie

Praktijkvoorbeeld bemiddeling bedrijfscommissie bij conflict or en...

Bij een conflict tussen een or en de bestuurder zijn er verschillende manieren om dit op te lossen met externe hulp. Voordat de rechter wordt ingeschakeld, kan de bedrijfscommissie van de SER bemiddelen. In een serie artikelen behandelen we praktijkvoorbeelden van deze bemiddeling.

Beeld: Shutterstock
werkwijze or

De medezeggenschap van de 'activistische ambtenaar' in de...

De 'activistische ambtenaar' staat volop in de schijnwerpers. Maar wat houdt dit precies in, en welke rol speelt de medezeggenschap in georganiseerde tegenspraak? Ambtenaren en experts delen hun inzichten: "Laat je trainen in het bewustzijn van je kracht."

werkwijze or

Volgens Steven: pas op voor de paarse krokodil

Wie even buiten de regels van het systeem valt, loopt snel vast in bureaucratische rompslomp. De 'paarse krokodil' uit een oude reclame is synoniem geworden voor dit eindeloze gedoe. Steven maakte het zelf mee en waarschuwt or's ervoor te waken.

Voor abonnees
Voor abonnees
Houding en opstelling or

Voor abonnees Checklist: 9 vaardigheden die een bestuurder moet leren

Leden van de ondernemingsraad volgen regelmatig cursussen om vaardigheden te ontwikkelen. Dat is prima, maar hoe zit het eigenlijk met de bestuurder?

Beeld: Shutterstock
communicatie

Or-leden zijn ook mensen: omgaan met verschillen en emoties

Or-werk is mensenwerk. In een bedrijf spelen emoties en ingrijpende gebeurtenissen een rol. Hoe ga je daar als or mee om? Dit artikel biedt handvatten voor open communicatie, een veilige cultuur en aandacht voor emoties.

or-voorzitter

Een goede or-voorzitter geeft (veel) complimenten

De functie van een or-voorzitter is niet alleen strijden tegen onrecht, maar vooral de discussie in goede banen leiden. En daarbij geven ze veel complimenten, betoogt or-voorzitter, gedragspsycholoog en 'complimentenprofessor' Marius Rietdijk.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.