Nieuwe wetten en regels per 1 juli 2024: deze zijn belangrijk voor de ondernemingsraad

Nieuwe wetten en regels per 1 juli 2024: deze zijn belangrijk voor de ondernemingsraad
Beeld: Shutterstock

Op 1 juli 2024 treden enkele wetswijzigingen in werking, waaronder de CO2-registratieplicht. ORnet heeft de belangrijkste wijzigingen die voor ondernemingsraden van belang zijn op een rij gezet.

Voor alle genoemde onderwerpen geldt dat je HR-afdeling in principe op de hoogte zou moeten zijn. Echter, het kan geen kwaad om als or te benadrukken dat het belangrijk is om te controleren of de benodigde acties daadwerkelijk worden uitgevoerd. Zo laat je zien dat je als or betrokken bent en dicht op de bal zit.

In onderstaand overzicht maken we onderscheid tussen wetswijzigingen per 1 juli 2024 en voorstellen tot wetswijzigingen die nog in behandeling zijn.

Registratieplicht CO2

Vanaf 1 juli 2024 zijn werkgevers met meer dan 100 medewerkers verplicht om de CO2-uitstoot van het woon-werkverkeer van hun werknemers bij te houden. Bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) moeten zij het aantal gereisde kilometers, het gebruikte vervoermiddel en het type brandstof van elk voertuig van hun medewerkers doorgeven. Dit kan op maandelijkse basis via het HR-systeem, door gebruik te maken van apps die woon-werkmobiliteit bijhouden, of door steekproefsgewijs enquêtes uit te voeren. 

De uitstoot hoeft niet zelf uit worden gerekend, dit wordt gedaan door de RVO. De gegevens worden openbaar gemaakt, zodat iedereen kan zien hoeveel CO2-uitstoot een bedrijf veroorzaakt in het verkeer. 

Duurzaamheidsregels CSRD

De Europese richtlijn Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) verplicht bepaalde bedrijven om te rapporteren over hun impact op mens en milieu. Beursgenoteerde bedrijven en verzekeraars met meer dan 500 werknemers moeten in 2025 hun duurzaamheidsverslagen rapporteren over 2024. Dat betekent dus dat ze dit jaar de betreffende gegevens moeten verzamelen. De jaren daarna volgen grote bedrijven en het midden- en kleinbedrijf (mkb). Het duurzaamheidsverslag bestaat uit 3 onderdelen: milieu, sociaal en bestuur.  

Hoe er precies moet worden gerapporteerd en berekend, is vastgelegd in de European Sustainability Reporting Standards (ESRS), die de praktische uitwerking vormen van de CSRD. Hierin wordt overigens ook gerapporteerd over de or.

In de pijplijn:

pijplijn

Misstanden anoniem melden

In februari 2023 trad de Wet bescherming klokkenluiders in werking. Daarmee is de bescherming van klokkenluiders die een vermoeden van een misstand melden, uitgebreid. Onderdeel van die wet is dat de melding ook anoniem gedaan mag worden bij de werkgever. Het demissionaire kabinet onderzoekt op dit moment op welke wijze het anoniem melden vormgegeven kan worden. Een van de denkrichtingen is via een vertrouwenspersoon. Die persoon moet hiervoor een opleiding hebben gevolgd en een eed hebben afgelegd. Te denken valt aan een advocaat.

Of het deze of een andere manier wordt, zal naar verwachting in de tweede helft van 2024 bekend worden en zal dan een aantal maanden later inwerkingtreden.

In de tussentijd staat het werkgevers vrij om anonieme meldingen in behandeling te nemen, maar zijn zij daartoe nog niet wettelijk verplicht.

Verplicht stellen vertrouwenspersoon

Aanvankelijk zou deze wet per 1 januari 2024 in werking treden, maar het initiatiefwetsvoorstel van GroenLinks-Kamerlid Senna Maatoug ligt nog in de Eerste Kamer. 

Haar voorstel verplicht werkgevers om een vertrouwenspersoon aan te stellen om ongewenst gedrag op de werkvloer terug te dringen en een veilige werkomgeving voor alle werknemers te creëren. Nog altijd hebben ruim 2,6 miljoen mensen op hun werk te maken met pesten, (seksuele) intimidatie, discriminatie en agressie. 

Het voorstel voorziet ook in de mogelijkheid om een extern persoon als vertrouwenspersoon aan te wijzen. Dit kan vooral een uitweg bieden voor kleine organisaties die dit niet intern kunnen regelen. Daarnaast legt het wetsvoorstel een aantal basistaken van de vertrouwenspersoon vast en wordt de rechtspositie van de vertrouwenspersoon in organisaties versterkt.

Neem het initiatief als or

De bovenstaande onderwerpen zouden al op het vizier van je MT of bestuurder moeten staan. Als dat niet het geval is, kun je als or het altijd agenderen. Als de relatie met bestuurder goed is, zou dat geen probleem moeten zijn. Mocht je bestuurder aangeven dat alleen hij onderwerpen op de agenda kan zetten, weet dan dat je gesteund wordt door Artikel 23 Wor: het initiatiefrecht regelt dat je als or álles wat de onderneming aangaat op de agenda mag zetten.

Nicolette van den Hout is sinds juni 2022 redacteur bij PW., een zustertitel van ORnet. Ze schrijft onder meer over: Participatiewet, skillspaspoort, arbeidskrapte, arbeidsovereenkomst, ontslag, opleiden & ontwikkelen, recruitment, privacy en diversiteit.

Verander het artikel 24-overleg van een 'moetje' in een 'must'

Verander het artikel 24-overleg van een 'moetje' in een 'must'

De algemene gang van zaken binnen een onderneming: wat kun je daar nu eigenlijk mee? Voor veel ondernemingsraden voelt het Artikel 24-overleg vaak als een verplicht nummer, simpelweg omdat het wettelijk is voorgeschreven. Toch biedt het meer kansen dan slechts een verplicht overlegmoment.

Beeld: ShutterstockVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Checklist: Hoe staat het met het mobiliteitsbeleid in jouw...

Organisaties zoeken manieren om vraag en talenten van medewerkers af te stemmen. Een mobiliteitsbeleid biedt mogelijkheden. Een aantal aandachtspunten voor de or om dit beleid te toetsen.

Beeld: Shutterstock

Initiatiefrecht: de or als aanjager van verandering

Het initiatiefrecht uit Artikel 23 van de Wor is een krachtig, maar vaak onbenut instrument. Door onderwerpen te agenderen waar de bestuurder nog niet mee bezig is of voorgenomen besluiten aan te passen, kan de or echt voor verandering zorgen.

Beeld: Shutterstock

Mag een or bestaan uit minder dan 3 leden?

Als een or uit 3 leden bestaat en 1 lid wegvalt, mag de or dan nog functioneren met slechts 2 leden? In de rubriek Vraag & Antwoord beantwoorden onze experts wekelijks een vraag over medezeggenschap.

Beeld: Shutterstock

BOB-model helpt or overleg met bestuurder te structureren

Het besluitvormingsmodel BOB helpt de or in advies- en instemmingstrajecten. Ook agendapunten doorlopen de fasen beeldvorming, oordeelsvorming en besluitvorming. In dit laatste artikel van de serie laat BOB zien hoe de or een goed gesprek voert met de bestuurder.

Beeld: Shutterstock

Checklist: Aan de slag met het or-jaarverslag

In een or-jaarverslag geeft de ondernemingsraad een overzicht van de or-activiteiten van het afgelopen jaar. Het opstellen van een jaarverslag door de or is verplicht. Aan de hand van de volgende stappen komt de or tot een jaarverslag.

Beeld: Shutterstock

Kunnen we een or-lid tijdens haar zwangerschapsverlof vervangen?

'Een van onze or-leden gaat met zwangerschapsverlof. Kunnen we haar voor die tijd vervangen?' In de rubriek Vraag & Antwoord beantwoorden onze experts elke week een vraag over medezeggenschap.

Beeld gecreëerd met hulp van Dall-e.

Or-werk is meer dan vergaderen: do's & don'ts voor goed informeel...

De belangrijkste gesprekspartner van de ondernemingsraad is de directeur-bestuurder. Or en bestuurder treffen elkaar niet alleen in de formele vergaderingen, maar ook bij informeel overleg in verschillende situaties. Even zaken kortsluiten is goed, maar wat zijn de do's en don'ts bij informeel overleg?

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.