De or is er voor het collectief én het individu!

De or is er voor het collectief én het individu!

Als individuele medewerkers bij de or komen over persoonlijke arbeidsrechtelijke zaken, zegt de or vaak weinig te kunnen doen. De medewerkers krijgen dan het advies om zich te wenden tot hun vakbond, of om elders te zoeken naar juridische ondersteuning. Toch kan de or veel meer bieden dan dat advies.

Klacht indienen over de or

Klacht indienen over de or

Een groot aantal werknemers is het niet eens met een door de ondernemingsraad gegeven instemming op een wijziging van onze pensioenregeling. Waar kunnen we nu met onze klachten terecht?

De ambtelijk secretaris: uw notulist, begeleider, coach en strategisch adviseur

De ambtelijk secretaris: uw notulist, begeleider, coach en...

De invulling van de functie van ambtelijk secretaris van een ondernemingsraad verschilt nogal per bedrijf. Sommige werken vooral secretarieel, sommige zijn adviseur en coach voor de ondernemingsraad. Wat zijn de ontwikkelingen?

Zo ga je om met klachten uit de achterban 

Zo ga je om met klachten uit de achterban

Gaat de ondernemingsraad in op alle signalen en klachten uit de achterban? Of geven de or-leden aan dat de ondernemingsraad geen klachtenbureau is?

Communiceren met de achterban: online én offline

Communiceren met de achterban: online én offline

De communicatie van de ondernemingsraad met de achterban. Wat werkt wel en wat werkt niet? Mijn uitgangspunt bij communicatiemiddelen is 'en-en' en niet 'of-of'.

De achterban raadplegen met een enquête

De achterban raadplegen met een enquête

Ondernemingsraden vertegenwoordigen de werknemers in een onderneming. Hoe kun je met een enquête zo goed mogelijk de mening van de achterban peilen?