Nu ziet de wereld er heel anders uit. We weten dat carrières gewoon verdwijnen en worden vervangen door nieuwe. En dat de inhoud van oude carrières onherkenbaar verandert. De vraag is: hoe kunnen organisaties en individuen zich hierop voorbereiden?
Proactief zijn heeft zin
Het is handig om proactief te zijn, op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen en niet te wachten tot medewerkers verouderd zijn. Omscholing dient een integraal onderdeel te zijn van de ontwikkeling van mensen, en geen project dat in een noodsituatie wordt ondernomen.
Ook is het zinniger om het verwerven van eventueel overdraagbare vaardigheden toe te staan. In plaats van het ouderwetse beleid dat alleen vaardigheden toestaat die de medewerker in de huidige situatie nodig heeft.
Werken gaat altijd over mensen en hun ‘breinvoorkeuren’
Om relevant te blijven kunnen we ons het beste richten op wat nooit zal veranderen, aangezien werkzaamheden blijven veranderen. Twee aspecten van ons werken zullen nooit veranderen.
Ten eerste. Ondanks alle digitalisering, robotisering en globalisering blijven mensen Homo Sapiens. Dus zal werken altijd over mensen gaan. Gedragsvaardigheden zullen belangrijk blijven. En zelfs belangrijker worden, met het verminderde menselijke contact door op afstand werken en hybride werken.
Ten tweede. Carrièregeschiktheid zal altijd bepaald worden door de vraag of de werkzaamheden en de werkomgeving geschikt zijn voor het individu. Dit wordt bepaald door de breinvoorkeuren van dit individu. Vaak negeren we dit en concentreren we ons alleen op datgene waarin de persoon geïnteresseerd is.
Breinvoorkeuren en gedragsvaardigheden
Dus, om relevant te blijven is het belangrijk om de juiste baan te hebben volgens de breinvoorkeuren van het individu. En om meer over gedragsvaardigheden te leren, inclusief hoe effectief om te gaan met snelle veranderingen. Om voortdurend te leren. Dat is de verantwoordelijkheid van het individu. De verantwoordelijkheid van de organisatie is om het te faciliteren.
Makheni Zonneveld is inclusie-specialist