Een burnout veroorzaakt door robotcollega's

Een burnout veroorzaakt door robotcollega's

Iedereen die online contact heeft gehad met een bedrijf of organisatie kent uit de eerste hand de ervaring van de 'BOT-hel'.

Onlangs nam ik via e-mail contact op met een bedrijf waarvan ik een betalende klant ben. Mijn e-mail was zeer gedetailleerd en het antwoord dat ik kreeg, deed me nadenken. Als ik zo geïrriteerd ben door dit antwoord van de bot, hoeveel andere klanten ergeren zich dan aan dergelijke reacties?

Terwijl ik gefrustreerd een gedetailleerd antwoord schreef, vroeg ik me af hoeveel boze reacties de arme menselijke ondersteuningsmedewerkers per dag lezen en hoe dit bijdraagt aan stress en burn-out.

Door bots daalt de productiviteit

De bot-oplossing was duidelijk aangeschaft vanwege beloften van hogere productiviteit, lagere kosten en aangezien dit een bedrijf is, hogere winsten. Ze krijgen nu het tegenovergestelde. Lagere productiviteit omdat de menselijke ondersteuning al het gedoe moet opruimen, terwijl ze met geïrriteerde mensen moeten omgaan. We gaan meer van deze door technologie gedreven oplossingen zien. Zowel in de publieke als private sector, met de explosie van ‘kunstmatige intelligentie’.

Hoe moet de or hierop reageren?

De vraag is, hoe moet je als or reageren als de bestuurder dergelijke oplossingen voorstelt? Allereerst, hoe ziet goede technische klantenondersteuning eruit? Een goed voorbeeld is telefonische ondersteuning.

We hebben allen ervaring met dergelijke voorbeelden: Bel je over A, druk op 1. Over B, druk op 2. Over C, druk op 3. Voor overige zaken, druk op 4. Niemand wordt hierdoor geïrriteerd en alles gaat prima wanneer 4 betekent dat de klant op een medewerker wacht. Een robot is een hulpmiddel, maar geen collega.

Een robot is een hulpmiddel, maar geen collega ”

Het gaat fout wanneer de vierde optie niet bestaat omdat men denkt dat met opties 1 t/m 3 al in alle mogelijkheden is voorzien. Een goede tech-oplossing is gebaseerd op de realiteit dat ten eerste niet alle problemen in de bestaande hokjes passen. Er zijn altijd uitzonderingen. Ten tweede, AI is geen intelligentie en robots hebben geen gezond verstand.

Met dit inzicht kan een OR de juiste vragen stellen wanneer de directie onder de indruk is van slimme verkopers.

Makheni Zonneveld is specialist inclusie

Beeld: Shutterstock
vraag en antwoord

Zo ga je als or aan de slag met toekomstgerichte medezeggenschap

Hoe zorg je ervoor dat je goed voorbereid bent op alle ontwikkelingen in Nederland en daarbuiten? In deze rubriek behandelt de SER vragen over medezeggenschap in de dagelijkse praktijk.

Beeld: Shutterstock
geheimhouding

Omgaan met geheimhouding: 10 tips voor de or

Geheimhouding speelt vaak een rol bij ondernemingsraadzaken. Maar waar liggen de grenzen? Bestuurders kunnen dit niet altijd afdwingen, en de or hoeft het niet altijd te accepteren.

Beeld: Shutterstock
instemmingsrecht

Instemmingsrecht of adviesrecht? 5 veelvoorkomende misvattingen en de...

Adviesplichtig of instemmingsplichtig? Het gaat vaak mis bij voorgenomen besluiten aan de or. Soms weet de or niet eens dat hij mag adviseren of instemmen. In dit artikel bespreken we misverstanden en oplossingen.

Beeld: Shutterstock
Jurisprudentie

Ondernemingskamer tikt internationaal bedrijf op de vingers om...

De Ondernemingskamer tikte een Nederlandse bestuurder op de vingers wegens het niet vragen van or-advies bij een inkrimping. In de rubriek Jurisprudentie bespreken juristen wekelijks een rechterlijke uitspraak.

Illustratie: Arend van Dam
Adviesrecht

Or staat steeds vaker buitenspel door groeiende internationalisering...

Internationalisering en een vakbond op afstand verzwakken de positie van de or in de interactie met de bestuurder. Advocaat Rudi van der Stege en CNV's Michiel Wallaard schetsen situaties waarin je op je hoede moet zijn.

Beeld: Shutterstock
vraag en antwoord

Wij vinden het vervangen van één manager belangrijk, de bestuurder...

De manager van een team wordt vervangen. Wij als or vinden dit een belangrijke, adviesplichtige wijziging; de bestuurder niet. Hoe overtuigen we hem? In de rubriek Vraag & Antwoord beantwoordt elke week een expert een vakinhoudelijke vraag.

Beeld: Shutterstock
Adviesrecht

Bestuurder 'vergeet' advies te vragen bij inzet externe adviseur: wat...

Volgens de Wor heeft de ondernemingsraad adviesrecht als de ondernemer een externe deskundige inschakelt voor een kwestie die mogelijk tot een adviesaanvraag leidt. In de praktijk wordt dit vaak 'vergeten'. Wanneer is de inschakeling van een externe deskundige verplicht om advies in te winnen en wat zijn de gevolgen als dit niet gebeurt?

Beeld: Shutterstock
Adviesrecht

Rechter: stichting mag 4 or's samenvoegen tot 1 na wijziging...

Een zorgstichting wijzigde in 2022 haar structuur en paste de medezeggenschap aan, van een cor en 3 deel-or's naar één or. Ondanks negatief advies van de cor werd het besluit doorgevoerd. De rechter oordeelde dat dit terecht was. In de rubriek Jurisprudentie bespreken juristen wekelijks een uitspraak.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.