Een burnout veroorzaakt door robotcollega's

Een burnout veroorzaakt door robotcollega's

Iedereen die online contact heeft gehad met een bedrijf of organisatie kent uit de eerste hand de ervaring van de 'BOT-hel'.

Onlangs nam ik via e-mail contact op met een bedrijf waarvan ik een betalende klant ben. Mijn e-mail was zeer gedetailleerd en het antwoord dat ik kreeg, deed me nadenken. Als ik zo geïrriteerd ben door dit antwoord van de bot, hoeveel andere klanten ergeren zich dan aan dergelijke reacties?

Terwijl ik gefrustreerd een gedetailleerd antwoord schreef, vroeg ik me af hoeveel boze reacties de arme menselijke ondersteuningsmedewerkers per dag lezen en hoe dit bijdraagt aan stress en burn-out.

Door bots daalt de productiviteit

De bot-oplossing was duidelijk aangeschaft vanwege beloften van hogere productiviteit, lagere kosten en aangezien dit een bedrijf is, hogere winsten. Ze krijgen nu het tegenovergestelde. Lagere productiviteit omdat de menselijke ondersteuning al het gedoe moet opruimen, terwijl ze met geïrriteerde mensen moeten omgaan. We gaan meer van deze door technologie gedreven oplossingen zien. Zowel in de publieke als private sector, met de explosie van ‘kunstmatige intelligentie’.

Hoe moet de or hierop reageren?

De vraag is, hoe moet je als or reageren als de bestuurder dergelijke oplossingen voorstelt? Allereerst, hoe ziet goede technische klantenondersteuning eruit? Een goed voorbeeld is telefonische ondersteuning.

We hebben allen ervaring met dergelijke voorbeelden: Bel je over A, druk op 1. Over B, druk op 2. Over C, druk op 3. Voor overige zaken, druk op 4. Niemand wordt hierdoor geïrriteerd en alles gaat prima wanneer 4 betekent dat de klant op een medewerker wacht. Een robot is een hulpmiddel, maar geen collega.

Een robot is een hulpmiddel, maar geen collega ”

Het gaat fout wanneer de vierde optie niet bestaat omdat men denkt dat met opties 1 t/m 3 al in alle mogelijkheden is voorzien. Een goede tech-oplossing is gebaseerd op de realiteit dat ten eerste niet alle problemen in de bestaande hokjes passen. Er zijn altijd uitzonderingen. Ten tweede, AI is geen intelligentie en robots hebben geen gezond verstand.

Met dit inzicht kan een OR de juiste vragen stellen wanneer de directie onder de indruk is van slimme verkopers.

Makheni Zonneveld is specialist inclusie

Beeld: Shutterstock

Instemmingsrecht of adviesrecht? 5 veelvoorkomende misvattingen en de...

Adviesplichtig of instemmingsplichtig? Het gaat vaak mis bij voorgenomen besluiten aan de or. Soms weet de or niet eens dat hij mag adviseren of instemmen. In dit artikel bespreken we misverstanden en oplossingen.

Illustratie: Arend van Dam

Or staat steeds vaker buitenspel door groeiende internationalisering...

Internationalisering en een vakbond op afstand verzwakken de positie van de or in de interactie met de bestuurder. Advocaat Rudi van der Stege en CNV's Michiel Wallaard schetsen situaties waarin je op je hoede moet zijn.

Beeld: Shutterstock

Rechter: stichting mag 4 or's samenvoegen tot 1 na wijziging...

Een zorgstichting wijzigde in 2022 haar structuur en paste de medezeggenschap aan, van een cor en 3 deel-or's naar één or. Ondanks negatief advies van de cor werd het besluit doorgevoerd. De rechter oordeelde dat dit terecht was. In de rubriek Jurisprudentie bespreken juristen wekelijks een uitspraak.

Beeld: ShutterstockVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Checklist: rol or bij een overname door het eigen bedrijf

Als je organisatie een overname overweegt, moet de ondernemingsraad vooraf duidelijkheid krijgen over de situatie na de overname. Hier is een checklist met de belangrijkste aandachtspunten bij een overname.

Beeld: Shutterstock

Adviesrecht van de or is sterker dan je denkt

De meeste werknemers weten dat de ondernemer de ondernemingsraad eerst om advies moet vragen bij belangrijke besluiten. Vaak wordt gedacht dat dit adviesrecht van de or weinig voorstelt. Is dat terecht?

Beeld: Shutterstock

Wat te doen bij een onvolledige adviesaanvraag?

Wat doen we bij een onvolledige adviesaanvraag: wachten op alle informatie of eerst voorlopig adviseren en later definitief? In de rubriek Vraag & Antwoord beantwoorden onze experts elke week een medezeggenschapsvraag.

beeld: Shutterstock

Checklist: adviseren bij een reorganisatie

Het onderwerp reorganisaties staat steevast bovenaan de lijst met onderwerpen waar de ondernemingsraad zich mee bezighoudt. Hier zijn 5 aandachtspunten voor het uitbrengen van advies bij een reorganisatie.

Beeld: Shutterstock

Zo kan de or meerwaarde hebben als adviseur van de bestuurder

De ondernemingsraad heeft volgens de Wor het recht om zowel gevraagd als ongevraagd advies te geven aan de bestuurder. Hoewel de bestuurder doorgaans zelf zijn adviseurs selecteert, is de or een verplichte gesprekspartner. Maa wat maakt de or een goede adviseur?

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.