Recent onderzoek onder zorgpersoneel, waaruit blijkt dat een kwart van de medewerkers overweegt te stoppen vanwege de toenemende werkdruk, benadrukt de dringende noodzaak om te investeren in duurzame inzetbaarheid binnen de zorgsector. "Wat vaak vergeten wordt in discussies over duurzame inzetbaarheid, is het belang van een goede en voortdurende dialoog tussen werkgever en werknemer. Dit is de basis van elk succesvol beleid gericht op het welzijn van medewerkers", stelt Roel Fransen van organisatieadviesbureau Wissenraet Van Spaendonck.
In een tijd waarin technologische ontwikkelingen, vergrijzing en flexibilisering van de arbeidsmarkt de norm zijn, is het volgens hem essentieel dat zorgorganisaties luisteren naar hun medewerkers. "Door hoge werkdruk vinden deze cruciale gesprekken helaas te weinig plaats. Hierdoor komen problemen pas aan het licht wanneer ze al zijn geëscaleerd, wat niet alleen nadelig is voor de werknemer, maar ook voor de organisatie als geheel."
Focus naast werkprestatie ook op werkdruk en welzijn
Een effectieve dialoog betekent dat er regelmatig contact is tussen leidinggevenden en zorgmedewerkers, waarbij niet alleen wordt gefocust op werkprestaties, maar ook op werkdruk, welzijn en behoeften van de medewerker. Dit vormt de basis voor een werkomgeving waarin medewerkers zich gesteund voelen en de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen. Wanneer medewerkers hun zorgen en ideeën kunnen delen, kunnen werkgevers tijdig inspelen op dreigende problemen zoals overbelasting of stress.
En hier ligt mogelijk een rol voor de ondernemingsraad. De or kan zelf uit de achterban ophalen wat er speelt en dit vervolgens met het bestuur bespreken, of de or kan de bestuurder aanraden een mto te organiseren.
Gezonde werk-privébalans en veilige werkcultuur
Duurzame inzetbaarheid vereist ook een inclusieve en sociaal veilige werkcultuur, waarin dialoog wordt gestimuleerd, stelt Fransen. "Dit betekent dat diversiteit wordt gewaardeerd, gelijkwaardigheid en vertrouwen centraal staan en medewerkers zich vrij voelen om hun zorgen te uiten."
Door duidelijke afspraken te maken en actieve ondersteuning te bieden via bijvoorbeeld een vertrouwenspersoon of een open communicatiekanaal, bevorderen werkgevers dit. Problemen kunnen zo in een vroeg stadium worden gesignaleerd en aangepakt.
Daarnaast is het bevorderen van een gezonde werk-privébalans en aandacht voor psychosociale arbeidsbelasting cruciaal. Dit realiseren werkgevers door medewerkers te ondersteunen in hun werk én in hun privéleven. Regelmatige gesprekken bieden de kans om te achterhalen waar knelpunten liggen en hoe deze samen opgelost kunnen worden.
Het faciliteren van flexibele werktijden, thuiswerkregelingen en het stimuleren van activiteiten die bijdragen aan het welzijn van medewerkers, zijn voorbeelden van maatregelen die voortvloeien uit een goede dialoog.
Behouden gemotiveerde en gezonde zorgmedewerkers
Door te investeren in regelmatig en betekenisvol contact, verlagen zorginstellingen de werkdruk, signaleren ze tijdig problemen en vergroten ze de tevredenheid en betrokkenheid van hun medewerkers. Dit is essentieel voor het behoud van gemotiveerde en gezonde zorgmedewerkers, en draagt bij aan een stabielere en efficiëntere zorgsector.