Slaagt het terug naar de zaak-offensief?

Slaagt het terug naar de zaak-offensief?

Wordt het verleiden, nudgen of komt de botte bijl op tafel? Over de antwoorden op die vraag gaat het nu bij veel managers in hun omgang met thuiswerkers. Het vraagstuk heet: hoe krijg ik mijn mensen zo veel mogelijk weer terug naar de zaak? Een overzicht van wat kan, moet en mag.

Uit internationaal onderzoek van LinkedIn bleek wat velen al vermoeden: managers willen mensen weer terug op de zaak hebben. 70 Procent beperkt thuiswerken, en wil minder hybride werken toestaan. Steeds minder vacatures vermelden flexibel werken als aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde. Het is een publiek geheim, want managers spreken liever niet openlijk uit dat mensen weer naar de zaak moeten komen. Behalve als ze Elon Musk heten.

Gedwongen terugkeren?

Een journalist van het FD kreeg geen enkele leidinggevende te spreken over het waarom van de terugkeer naar de zaak. Maar advocaten gespecialiseerd in arbeidsrecht krijgen steeds meer vragen over de mogelijkheden van een gedwongen terugkeer. Volgens hen vooral omdat de sociale samenhang in het bedrijf steeds zwakker wordt door al dat thuiswerken. Ook zou chronisch en vaak thuiswerken de ontwikkeling van sociale vaardigheden belemmeren. Deskundigen vermoeden dat hier een toenemende behoefte aan controle achter zit bij veel managers.

Marcel Molenaar, countrymanager Benelux bij LinkedIn vindt het teleurstellend. 'Leidinggevenden willen meer controle over het werkproces, terwijl we de afgelopen jaren toch zagen dat loslaten en vertrouwen geven juist goed werkt. Output zou centraal moeten staan, niet uren tellen.' Maar misschien hebben de leidinggevenden niet zozeer behoefte aan micromanagen, of iedereen voortdurend op de vingers kijken. Communicatie en coördinatie is lastiger bij werken op afstand. Oftewel: weten wie waar werkt op elke werkdag. En hoe je iedereen kunt bereiken.

Het is niet zo dat er een dictaat wordt opgelegd aan werknemers”

Volgens werkgeversvereniging AWVN maken werkgevers en werknemers in veel bedrijven goede afspraken over hybride werken. ‘Werkgevers willen wel dat mensen vaker naar kantoor komen voor overleg en omdat het goed is voor de bedrijfscultuur. Maar het is niet zo dat er een dictaat wordt opgelegd aan werknemers’, zegt een woordvoerder tegen nu.nl. Volgens hem speelt de gedwongen terugkeer vooral bij grote internationale bedrijven die ook in ons land zijn gevestigd.

Leven is hybride ingericht

Mensen die hybride werken vinden dat hun werkgever een goede onderbouwing moet geven waarom het nodig is om terug op kantoor te komen. Gratis lunches, spannende ontmoetingen en andere nudges helpen niet veel. Het management moet met een overtuigend verhaal komen. Zeker de helft is best tevreden met de hybride leef-werkstijl. Ze hebben hun leven inmiddels hybride ingericht, met een voor hen passende mix van werk en privétaken.

Ook de reiskosten van en naar de zaak schrikken af, zeker omdat de vergoeding daarvoor vaak niet voldoende is en de treinen voller zitten dan ooit dit najaar. En ook de benzine is nog steeds niet goedkoop te noemen, om te zwijgen over het heftige spitsverkeer. Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen, want ook thuiswerken is duurder geworden door de energieprijzen. En het geldt ook niet voor elke functie. Hoe meer sociale contacten iemand heeft in en bij het werk, hoe makkelijker de terugkeer naar de zaak. Ook die waaier aan voorkeuren en belangen maakt het managers lastig.

Instructierecht

Formeel kan de werkgever instructies geven over het waar en hoe van werken. Nu de kans op besmetting steeds verder terugloopt, voert dat instructierecht van de werkgever meer en meer de boventoon in de discussies over het waar en wanneer van het werk. Toch willen veel werkgevers nog niet strak op hun strepen gaan staan. De arbeidsmarkt is nog steeds krap, geschikte kandidaten liggen niet voor het oprapen.

Lees ook:

Werken waar je wilt

Het ‘Wetsvoorstel werken waar je wilt’ geeft de verstokte thuiswerker wel wat meer rechten om te werken op het eigen woonadres. Maar de werkgever kan nog altijd weigeren als hij vindt dat zijn belangen naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid daarvoor teveel moeten wijken. Het wetsvoorstel is wel aangenomen in de Tweede Kamer. Maar de senaat heeft nog veel kritische vragen. Dus goed onderling overleg is voorlopig nog de enige manier om de beste weg te vinden tussen thuis werken en op de zaak.

Hoe krijg je grip op gefaseerde besluitvorming in jouw organisatie?  

Hoe krijg je grip op gefaseerde besluitvorming in jouw organisatie?

Organisatiewijzigingen zijn doorgaans complexe zaken. Er gaat het nodige denkwerk aan vooraf, diverse scenario's worden doorgenomen. Uiteindelijk, voorafgaand aan de invoering, moeten de plannen als voorgenomen besluit aan de ondernemingsraad worden voorgelegd. Soms is de or al in diverse fases betrokken geweest, maar meestal zien de plannen eruit als een 'voor-je-genomen' besluit. Hoe moet je hier als or mee omgaan?

Beeld: Shutterstock

Checklist: zo kijk je als or naar bezuinigingsmaatregelen

Bijna elke organisatie krijgt weleens met bezuinigingen te maken. De bestuurder presenteert het vaak als noodzakelijk kwaad om (financieel) gezond te blijven. Maar is dat zo? En, als bezuinigingen echt onvermijdelijk zijn, hoe sta je als or voor de belangen van zowel de medewerkers als de organisatie? Met deze checklist in de hand zie je niets over het hoofd.

Beeld: Shutterstock

Checklist: rol or bij een overname door het eigen bedrijf

Als je organisatie een overname overweegt, moet de ondernemingsraad vooraf duidelijkheid krijgen over de situatie na de overname. Hier is een checklist met de belangrijkste aandachtspunten bij een overname.

Beeld: Shutterstock

Adviesrecht van de or is sterker dan je denkt

De meeste werknemers weten dat de ondernemer de ondernemingsraad eerst om advies moet vragen bij belangrijke besluiten. Vaak wordt gedacht dat dit adviesrecht van de or weinig voorstelt. Is dat terecht?

Beeld: Shutterstock

Wat te doen bij een onvolledige adviesaanvraag?

Wat doen we bij een onvolledige adviesaanvraag: wachten op alle informatie of eerst voorlopig adviseren en later definitief? In de rubriek Vraag & Antwoord beantwoorden onze experts elke week een medezeggenschapsvraag.

Beeld: Shutterstock

Or 3.0 in de zorg: neem de regie over vernieuwing

Zorgorganisaties zijn voortdurend in beweging, wat gevolgen heeft voor de besluitvorming en de medezeggenschap. Hoe kan de ondernemingsraad het initiatief nemen om de medezeggenschap in de zorg te vernieuwen?

beeld: Shutterstock

Checklist: adviseren bij een reorganisatie

Het onderwerp reorganisaties staat steevast bovenaan de lijst met onderwerpen waar de ondernemingsraad zich mee bezighoudt. Hier zijn 5 aandachtspunten voor het uitbrengen van advies bij een reorganisatie.

Beeld: Shutterstock

Zo kan de or meerwaarde hebben als adviseur van de bestuurder

De ondernemingsraad heeft volgens de Wor het recht om zowel gevraagd als ongevraagd advies te geven aan de bestuurder. Hoewel de bestuurder doorgaans zelf zijn adviseurs selecteert, is de or een verplichte gesprekspartner. Maa wat maakt de or een goede adviseur?

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.