Verken de route voor je de bocht uitvliegt

Verken de route voor je de bocht uitvliegt

Het komt toch geregeld voor dat bestuurders voor de ondernemingsraad wensen te bepalen hoe het adviesproces eruit moet zien. Daarbij gaan ze vrijwel altijd uit van efficiëntie als criterium en niet van de kwaliteit van de medezeggenschap. Als or dien je daarop bedacht te zijn en aandacht voor te hebben. En eerst het proces goed regelen, voordat je met de inhoud aan de gang gaat.

Zo was een tijdje terug een ondernemingsraad die ik ondersteun, betrokken bij een internationale reorganisatie. Het management dat de hele organisatie wereldwijd bestiert, was begonnen met het maken van de plannen zonder de Nederlandse of buitenlandse medezeggenschap daarbij te betrekken. Op basis van efficiency was men al klaar met de plannen, voordat de medezeggenschap aan boord was gekomen. En men had ook alvast een efficiënt proces bedacht voor de medezeggenschap. Het treintje moest gaan rijden.

Stekelige mails en vertraging

Al vrij snel bleek dat de uitgangspunten van de reorganisatie niet per se gedeeld werden door alle betrokken ondernemingsraden. Ook was niet elke or blij met de bijeenkomsten, die heel efficiënt voor meerdere or’s tegelijk al waren voorzien en ingepland. Het resultaat: uitgebreide vergaderingen over het proces. Stekelige mails en juridische verkenningen over en weer, en heel veel ergernis en vertraging met alle misère van dien.

Wie de bocht is uitgevlogen, is nog lang bezig met de relatie uitdeuken”

Dat het ook anders kan heb ik jaren terug gezien. Twee grote gelijksoortige bedrijven overwogen toen een fusie. Supergoed proces opgezet door de wederzijdse medezeggenschap zelf, dat ook heel soepel verliep doordat het goed was afgestemd met de bestuurders. De ‘vloer’ begreep elkaar (want gelijksoortige werkzaamheden). De ondernemingsraden kwamen snel tot resultaten door voorbereidingscommissies, die elk een ander aspect oppakten van de beoogde fusie. Begeleiding erbij voor de gesprekken en de notulen, en gaan. Geen centje pijn. Behalve dan in de boardroom, want daar kon men niet met elkaar door één deur. Vloog men daar uit de bocht.

Overleggen

De les die ik door de jaren heb geleerd is: verken de route voordat je de bocht uitvliegt. Dat geldt voor bestuurders en voor or’s. Bestuurder, niet eigenzinnig op basis van wat jij goed vindt de rails uitleggen, maar overleggen met de medezeggenschap wat men wil en verwacht. Maar ook voor de or: niet automatisch akkoord gaan met het proces zoals dat door de bestuurder is bedacht. Scherp kijken naar wat je nodig hebt om tot een inhoudelijk goed advies of onderbouwde instemming te komen. Want als je de bocht bent uitgevlogen, wordt het nooit meer een zinvol ritje en ben je nog lang bezig om de relatie weer uit te deuken. Is het niet met je bestuurder dan is het wel met je achterban.

Lees ook:

André van Deijk is senior adviseur bij OR Consultancy. Hij ondersteunt ondernemingsraden vooral bij overnames, fusies, organisatieveranderingen, financieringsvraagstukken en investeringen. Daarnaast is hij bestuurslid van de branchevereniging van medezeggenschapsbedrijven BVMZ.

OR-lid aan het woord

Or-lid Nationale Opera & Ballet: 'Ik wil me hard maken voor onze...

In Or-lid aan het Woord delen or-leden hun ervaringen en uitdagingen. Deze keer: Marelva de Bruin, over haar rol binnen de ondernemingsraad bij de Nationale Opera & Ballet, haar komst bij de or en de vertegenwoordiging van de freelancers.

Beeld: Shutterstock
werkwijze or

Zo laat je de uitgesproken meningen binnen de or als één stem naar...

In de medezeggenschap komen mensen met verschillende meningen samen. Hoe bereik je een gezamenlijk standpunt en spreek je met één stem naar buiten? In dit artikel bekijken we het thema vanuit 4 perspectieven.

Beeld: Shutterstock
communicatie

Praktijkvoorbeeld bemiddeling bedrijfscommissie bij conflict or en...

Bij een conflict tussen een or en de bestuurder zijn er verschillende manieren om dit op te lossen met externe hulp. Voordat de rechter wordt ingeschakeld, kan de bedrijfscommissie van de SER bemiddelen. In een serie artikelen behandelen we praktijkvoorbeelden van deze bemiddeling.

Beeld: Shutterstock
werkwijze or

De medezeggenschap van de 'activistische ambtenaar' in de...

De 'activistische ambtenaar' staat volop in de schijnwerpers. Maar wat houdt dit precies in, en welke rol speelt de medezeggenschap in georganiseerde tegenspraak? Ambtenaren en experts delen hun inzichten: "Laat je trainen in het bewustzijn van je kracht."

werkwijze or

Volgens Steven: pas op voor de paarse krokodil

Wie even buiten de regels van het systeem valt, loopt snel vast in bureaucratische rompslomp. De 'paarse krokodil' uit een oude reclame is synoniem geworden voor dit eindeloze gedoe. Steven maakte het zelf mee en waarschuwt or's ervoor te waken.

Voor abonnees
Voor abonnees
Houding en opstelling or

Voor abonnees Checklist: 9 vaardigheden die een bestuurder moet leren

Leden van de ondernemingsraad volgen regelmatig cursussen om vaardigheden te ontwikkelen. Dat is prima, maar hoe zit het eigenlijk met de bestuurder?

Beeld: Shutterstock
communicatie

Or-leden zijn ook mensen: omgaan met verschillen en emoties

Or-werk is mensenwerk. In een bedrijf spelen emoties en ingrijpende gebeurtenissen een rol. Hoe ga je daar als or mee om? Dit artikel biedt handvatten voor open communicatie, een veilige cultuur en aandacht voor emoties.

or-voorzitter

Een goede or-voorzitter geeft (veel) complimenten

De functie van een or-voorzitter is niet alleen strijden tegen onrecht, maar vooral de discussie in goede banen leiden. En daarbij geven ze veel complimenten, betoogt or-voorzitter, gedragspsycholoog en 'complimentenprofessor' Marius Rietdijk.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.