Vooruitblikken

Vooruitblikken

Mensen tonen zich vrijwel zonder uitzondering verslaafd aan korte berichten uit de hele wereld, ook wel nieuws genoemd. We nemen er kennis van zonder ons af te vragen of die berichten wel relevant voor ons zijn. Het kan leiden tot selectieve waarneming, en uitsluiting. Iets waar je als lid van de ondernemingsraad alert op moet zijn.

Neem nou: busongeluk in Pakistan; aardbeving in Groningen; kabinetswijziging; raketlancering in Noord-Korea; een app die alle records breekt; man uit Texas die vijf kilo levende wormen eet; rechter die een CEO uit functie zet; wolf die schaap doodt. Hoeveel van deze nieuwsberichten waren echt relevant voor u?

Nieuwsinflatie

Een Zwitserse journalist vond het als jongetje al raar dat de krant die op de deurmat van zijn ouders plofte iedere dag even dik was. Dat betekende, bedacht hij, dat wat op een dag waarop er weinig gebeurt als belangrijk wordt gezien en dus in het nieuws komt, op een dag waarop van alles gebeurt automatisch voor onbelangrijk doorgaat. Op zo’n dag waarop weinig gebeurt, worden de krant en de achter-het-nieuwsuitzendingen, gevuld met vooruitblikken op het nieuws.

Neuronen

Nu, met het wereldkampioenschap voetbal in volle gang, is dat vooruitblikken aan de orde van de dag. De verloven van alle reserve-bondscoaches zijn sinds begin november ingetrokken. Je zou maar geen voetballiefhebber zijn, niet over een eigen tv-toestel beschikken én samen onder een dak met zo’n met zo’n assistent reservebondscoach wonen.

Vooruitblikken op sportwedstrijden is natuurlijk geen fenomeen op zich. Over van alles en nog wat kun je voorbeschouwen. Het is de mens eigen om vooruit te kijken. Uit neurologisch onderzoek is gebleken dat onze hersenen twee reacties op informatie hebben. Het ene type neuronen houdt van kennis op zich. Denk aan de deelnemers aan kennisquizzen die worden bewonderd om het ophoesten van weinig relevante feitjes. Het leidt geen twijfel dat die ‘slimmeriken’ de wereld niet beter dan anderen begrijpen of betere beslissingen nemen. 

Draagvlak

Het andere type neuronen houdt van informatie waarvan we verwachten dat we ons daardoor goed gaan voelen. Mensen willen daarom het liefst informatie over iets waarvan ze denken dat het ze een goed gevoel gaat geven – en dus gaan ze eerder op zoek naar goed nieuws dan slecht nieuws. Iemand waarvan verwacht wordt dat hij of zij de kans op verlies van Oranje aanzienlijk acht, wordt geweerd - zeker op de commerciële zenders. Mensen willen die boodschap niet horen en zullen overschakelen. En dat is slecht nieuws voor de adverteerders.

Dat gevoel van geweerd worden zullen leden van ondernemingsraden met enige regelmaat ervaren. Een voorspelling dat een voornemen kansloos is, omdat het gebaseerd is op weinig relevante feitjes en daardoor gespeend van enig draagvlak, wordt door de bedenker van dat voornemen niet op prijs gesteld …

Beeld: Shutterstock
werkwijze or

Zo laat je de uitgesproken meningen binnen de or als één stem naar...

In de medezeggenschap komen mensen met verschillende meningen samen. Hoe bereik je een gezamenlijk standpunt en spreek je met één stem naar buiten? In dit artikel bekijken we het thema vanuit 4 perspectieven.

or-voorzitter

Een goede or-voorzitter geeft (veel) complimenten

De functie van een or-voorzitter is niet alleen strijden tegen onrecht, maar vooral de discussie in goede banen leiden. En daarbij geven ze veel complimenten, betoogt or-voorzitter, gedragspsycholoog en 'complimentenprofessor' Marius Rietdijk.

Beeld: Shutterstock
Adviesrecht

'We zijn het oneens met voorgenomen besluit. Kunnen we afzien van het...

'We hebben een adviesaanvraag ontvangen over een ingrijpende reorganisatie waar we niet achter staan. Kunnen we afzien van het geven van advies?' In Vraag & Antwoord beantwoorden onze experts wekelijks een vraag over medezeggenschap.

Beeld: Shutterstock
werkwijze or

Verbeter de effectiviteit van de or door alle karakterkleuren te...

Wil je de samenwerking en communicatie in de or verbeteren, erken dan dat iedereen anders tegen zaken aankijkt. Het respecteren van deze verschillen is de basis voor effectieve samenwerking. Begin met het vaststellen van de kleuren in de or.

Beeld: Shutterstock
geheimhouding

Omgaan met geheimhouding: 10 tips voor de or

Geheimhouding speelt vaak een rol bij ondernemingsraadzaken. Maar waar liggen de grenzen? Bestuurders kunnen dit niet altijd afdwingen, en de or hoeft het niet altijd te accepteren.

Beeld: Shutterstock
communicatie

BOB-model helpt or overleg met bestuurder te structureren

Het besluitvormingsmodel BOB helpt de or in advies- en instemmingstrajecten. Ook agendapunten doorlopen de fasen beeldvorming, oordeelsvorming en besluitvorming. In dit laatste artikel van de serie laat BOB zien hoe de or een goed gesprek voert met de bestuurder.

Beeld gecreëerd met hulp van Dall-e.
communicatie

Or-werk is meer dan vergaderen: do's & don'ts voor goed informeel...

De belangrijkste gesprekspartner van de ondernemingsraad is de directeur-bestuurder. Or en bestuurder treffen elkaar niet alleen in de formele vergaderingen, maar ook bij informeel overleg in verschillende situaties. Even zaken kortsluiten is goed, maar wat zijn de do's en don'ts bij informeel overleg?

beeld: Shutterstock
communicatie

3 tips om je bestuurder te overtuigen: mik op structuur, aandacht en...

Elke ondernemingsraad wil de bestuurder overtuigen, maar hoe krijg je hem mee? Er zijn geen garanties, maar 3 ingrediënten helpen altijd: aandacht trekken, welwillendheid creëren en je verhaal logisch structureren.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.