Minister Karien van Gennip van Sociale Zaken heeft de Tweede Kamer schriftelijk laten weten dat de Arbeidsinspectie ‘voor zover nu bekend 7 meldingen heeft ontvangen in relatie tot fysieke belasting’ op de luchthaven. Twee meldingen houden direct verband met de bagageafhandeling. Volgens de inspectie ging het om ‘niet zware overtredingen’. Een van de meldingen gaat over het tillen van dozen van dertig kilo. De andere melder zou zijn bedreigd met ontslag.
Computerproblemen
In haar Kamerbrief schrijft de minister dat ze het ‘zondermeer vervelend’ vindt dat ze de Tweede Kamer niet eerder over de meldingen heeft geïnformeerd. De Arbeidsinspectie zou ze niet eerder uit het computersysteem hebben gekregen, zo stelt een woordvoerder. Pas na zoeken op meerdere trefwoorden kwamen de meldingen in beeld. De woordvoerder stelt dat de inspectie geen reden heeft om deze meldingen te verzwijgen. In een reactie laat de Arbeidsinspectie weten het meldingssysteem te zullen aanpassen. En de 2 gedane meldingen vanuit de bagagekelder had de Inspectie naar eigen zeggen moeten onderzoeken.
Publiek geheim
Dat er overtredingen zijn van de arboregels op Schiphol is geen geheim. Al in september kwamen berichten hierover naar buiten, onder andere via de NOS en Nieuwsuur. Ook ORnet heeft hier al eerder over bericht. Uit gesprekken met circa 30 bagage- en cargomedewerkers die op Schiphol werken, of dat vroeger deden, kwamen meldingen over ernstige klachten aan rug, schouders en knieën. Negen mensen zeggen blijvend letsel te hebben overgehouden aan hun werk op het vrachtplatform. Sinds september 2022 controleren de inspecteurs de bagage- en vrachtafhandelaars op Schiphol weer. Na een bezoek aan de werkruimtes van afhandelaars constateerden inspecteurs op 2 september ‘dat het mis is.’ Zo werden hulpmiddelen voor het tillen van koffers niet gebruikt.
De inspecties van afgelopen september waren de eerste in 10 jaar. De Arbeidsinspectie zegt te hebben vertrouwd op zelfregulering door de cargobedrijven, na afspraken over een verbeteringstraject. Ook onderbezetting door bezuinigingen zorgde voor minder controles. En er zou in die 10 jaar geen enkele melding van bedrijfsartsen of medewerkers bij de inspectie zijn binnengekomen, stelt een woordvoerder van de inspectie.
Ondernemingsraad was op de hoogte
‘Onzin dat werknemers eerst zelf maar moeten klagen,’ reageert Ufuk Ayranci, lid van de ondernemingsraad namens de FNV en de Arbo/VGWM-commissie bij de KLM op ORnet. Ayranci: ‘Dat er met de gezondheid van werknemers, hun werkcondities en de werkdruk op Schiphol van alles mis is, was alom bekend. De werkonderbrekingen in de bagagekelders als reactie op de extreme werkdruk afgelopen zomer zorgden voor veel publiciteit. Daar had de Arbeidsinspectie op kunnen, ja zelfs moeten reageren. Daarnaast is in lokale groepscommissies vaak aangegeven dat het werk te zwaar is.’
Ufuk Ayranci was een van de deelnemers aan de spontane staking van bagageafhandelaars op de eerste dag van de meivakantie vorig jaar. Het lage salaris en slechte arbeidsvoorwaarden, onder meer door dienstroosters waarbij men op afroep beschikbaat moet zijn, zorgt ervoor dat veel mensen een baan als bagageafhandelaar niet willen. Ayranci: 'Veel jonge flexwerkers op het platform van Schiphol houden dit werk niet lang vol. Ze krijgen ook geen jaarcontract en kunnen om de hoek bij de supermarkt met minder reistijd meer verdienen.'
Inspecties
In het hele Schipholgebied heeft de Nederlandse Arbeidsinspectie sinds 2012 bij 400 bedrijven inspecties uitgevoerd. Het gaat met name om transport- en horecabedrijven. Bij 160 van de onderzochte bedrijven werden ruim 600 overtredingen geconstateerd. Daar kwamen duizend overtredingen bij, na meldingen van medewerkers.