Arbeidsinspectie wist van te zwaar werk op Schiphol

Arbeidsinspectie wist van te zwaar werk op Schiphol

De Nederlandse Arbeidsinspectie heeft sinds 2015 minstens 7 meldingen ontvangen over te zwaar fysiek werk bij de bagageafhandeling op Schiphol. Dat bevestigt een woordvoerder van de inspectie na berichtgeving van NOS en Nieuwsuur. Vorig jaar ontkende de inspectiedienst nog dat er zulke meldingen waren binnengekomen.

Minister Karien van Gennip van Sociale Zaken heeft de Tweede Kamer schriftelijk laten weten dat de Arbeidsinspectie ‘voor zover nu bekend 7 meldingen heeft ontvangen in relatie tot fysieke belasting’ op de luchthaven. Twee meldingen houden direct verband met de bagageafhandeling. Volgens de inspectie ging het om ‘niet zware overtredingen’. Een van de meldingen gaat over het tillen van dozen van dertig kilo. De andere melder zou zijn bedreigd met ontslag.

Computerproblemen

In haar Kamerbrief schrijft de minister dat ze het ‘zondermeer vervelend’ vindt dat ze de Tweede Kamer niet eerder over de meldingen heeft geïnformeerd. De Arbeidsinspectie zou ze niet eerder uit het computersysteem hebben gekregen, zo stelt een woordvoerder. Pas na zoeken op meerdere trefwoorden kwamen de meldingen in beeld. De woordvoerder stelt dat de inspectie geen reden heeft om deze meldingen te verzwijgen. In een reactie laat de Arbeidsinspectie weten het meldingssysteem te zullen aanpassen. En de 2 gedane meldingen vanuit de bagagekelder had de Inspectie naar eigen zeggen moeten onderzoeken.

Publiek geheim

Dat er overtredingen zijn van de arboregels op Schiphol is geen geheim. Al in september kwamen berichten hierover naar buiten, onder andere via de NOS en Nieuwsuur. Ook ORnet heeft hier al eerder over bericht. Uit gesprekken met circa 30 bagage- en cargomedewerkers die op Schiphol werken, of dat vroeger deden, kwamen meldingen over ernstige klachten aan rug, schouders en knieën. Negen mensen zeggen blijvend letsel te hebben overgehouden aan hun werk op het vrachtplatform. Sinds september 2022 controleren de inspecteurs de bagage- en vrachtafhandelaars op Schiphol weer. Na een bezoek aan de werkruimtes van afhandelaars constateerden inspecteurs op 2 september ‘dat het mis is.’ Zo werden hulpmiddelen voor het tillen van koffers niet gebruikt.

De inspecties van afgelopen september waren de eerste in 10 jaar. De Arbeidsinspectie zegt te hebben vertrouwd op zelfregulering door de cargobedrijven, na afspraken over een verbeteringstraject. Ook onderbezetting door bezuinigingen zorgde voor minder controles. En er zou in die 10 jaar geen enkele melding van bedrijfsartsen of medewerkers bij de inspectie zijn binnengekomen, stelt een woordvoerder van de inspectie.

Ondernemingsraad was op de hoogte

‘Onzin dat werknemers eerst zelf maar moeten klagen,’ reageert Ufuk Ayranci, lid van de ondernemingsraad namens de FNV en de Arbo/VGWM-commissie bij de KLM op ORnet. Ayranci: ‘Dat er met de gezondheid van werknemers, hun werkcondities en de werkdruk op Schiphol van alles mis is, was alom bekend. De werkonderbrekingen in de bagagekelders als reactie op de extreme werkdruk afgelopen zomer zorgden voor veel publiciteit. Daar had de Arbeidsinspectie op kunnen, ja zelfs moeten reageren. Daarnaast is in lokale groepscommissies vaak aangegeven dat het werk te zwaar is.’

Ufuk Ayranci was een van de deelnemers aan de spontane staking van bagageafhandelaars op de eerste dag van de meivakantie vorig jaar. Het lage salaris en slechte arbeidsvoorwaarden, onder meer door dienstroosters waarbij men op afroep beschikbaat moet zijn, zorgt ervoor dat veel mensen een baan als bagageafhandelaar niet willen. Ayranci: 'Veel jonge flexwerkers op het platform van Schiphol houden dit werk niet lang vol. Ze krijgen ook geen jaarcontract en kunnen om de hoek bij de supermarkt met minder reistijd meer verdienen.'

Inspecties

In het hele Schipholgebied heeft de Nederlandse Arbeidsinspectie sinds 2012 bij 400 bedrijven inspecties uitgevoerd. Het gaat met name om transport- en horecabedrijven. Bij 160 van de onderzochte bedrijven werden ruim 600 overtredingen geconstateerd. Daar kwamen duizend overtredingen bij, na meldingen van medewerkers.

Lees ook:

Lees meer over

De taken van de vertrouwenspersoon: van ondersteuning tot advies

De taken van de vertrouwenspersoon: van ondersteuning tot advies

Ongewenst gedrag komt voor in veel organisaties. Ondernemingsraden en VGWM-commissies kunnen hierin een rol spelen. Veel organisaties hebben echter nog geen beleid voor ongewenste omgangsvormen en missen vaak een vertrouwenspersoon, terwijl dit verplicht is voor organisaties met minimaal 10 werknemers.

Foto: Shutterstock

Is 'arbo' vooral een kwestie van voorschriften of gaat het om gedrag?

Veel mensen, ook ondernemingsraad-leden, associëren 'arbo' met regels. Veel regels. En met lange vragenlijsten, zoals bij de RI&E. Hoe zorg je ervoor dat het thema arbeidsomstandigheden de aandacht krijgt die het verdient en niet wordt verwaarloosd door de or?

Beeld: Shutterstock

Winterse werkomstandigheden? Zorg dat ze zijn meegenomen in RI&E!

Kou, ijs en sneeuw vormen een risico wanneer werknemers buiten werken. Maar wanneer is het te koud? En wat betekent dit voor de RI&E? Dit zijn belangrijke onderwerpen waar de or op kan letten.

Beeld: Shutterstock

Met arbozorg aan tafel: vierhoeksoverleg helpt or bij monitoren...

Stel, je werkgever actualiseert de RI&E of start een nieuw vitaliteitsplan. Als or sta je dan op een tweesprong: wil je vanaf het begin betrokken worden of wachten op het instemmingsverzoek? Gelukkig biedt het wettelijk recht op vierhoeksoverleg uitkomst.

Beeld: Shutterstock

CSRD komt eraan: werk voor de or in duurzaamheidsrapportage

Er komt een nieuwe Europese richtlijn die bedrijven verplicht om te rapporteren over duurzaamheid. Wat houdt deze richtlijn in en wat betekent dit voor ondernemingsraden?

Beeld: Shutterstock

Dit is de verborgen waarde van de or in de RI&E

De or speelt een belangrijke rol bij de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) en kan daarnaast bijdragen door praktijkervaring te delen. Dit artikel onderzoekt hoe de or risico's kan toetsen, oorzaken kan identificeren en praktische maatregelen kan voorstellen.

Nieuwe arboregelgeving: dit verandert er in 2025

Nieuwe arboregelgeving: dit verandert er in 2025

Kijkend naar de nieuwe arboregelgeving voor 2025, valt vooral op dat er nog veel onzeker is. Dit overzichtsartikel zet de vaststaande en mogelijke wetwijzigingen op een rij. Ook enkele recente aanpassingen in regelgeving, die invloed hebben op 2025, komen aan bod.

Beeld: Shutterstock

Column: keuzes rond arbeidsongeschiktheidsverzekeringen zijn ook taak...

In Nederland zijn werknemers verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid. Werkgevers betalen hiervoor premies aan het UWV, dat de hoogte van de premie bepaalt op basis van de arbeidsongeschiktheid in de sector. Maar ook de ondernemingsraad speelt hierin een rol, stelt Inge Bakker van Montae.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.