Is het niet de bedoeling dat we dingen beter (anders) zouden moeten doen na een opleiding, toespraak, podcast of het lezen van een boek of blog, in plaats van doorgaan met ‘business as usual’? Zoals geldt voor alle succes, haal je niet per ongeluk of zonder moeite het beste uit opleidingen.
Eerst een stap terug
Voordat je in meer opleidingen investeert, is het zinvol om een stap terug te doen. Evalueer de opleidingen die al gegeven zijn in de zittingsperiode van de or, en stel de volgende vragen in deze volgorde:
- Wat hebben we geleerd?
- Wat hebben we in de praktijk gebracht?
- Wat hebben we niet in de praktijk gebracht?
- Hoe gaan we dat rechtzetten?
- Welke nieuwe vaardigheden hebben we nodig?
Na het noteren van alle vereiste vaardigheden, is de volgende stap een alomvattend plan maken voor de ontwikkeling van vaardigheden. Mijn ervaring is dat or-leden vaak geen tijd investeren in het goed definiëren van hun gewenste trainingsresultaten. Een goede analyse zorgt ervoor dat het juiste probleem wordt opgelost. Het helpt een aanbieder van oplossingen om de beste oplossing op maat te bieden.
Een aanbieder van oplossingen
Er is een groot verschil tussen een dienstverlener en een aanbieder van oplossingen. Het uitgangspunt van een dienstverlener is zijn/haar diensten, en hij/zij kan in een vacuüm opereren. Een aanbieder van oplossingen begint bij jullie vereisten en heeft een goed gedefinieerde context nodig.
Tenslotte: na elke opleiding is het tijd om serieus na te denken over het antwoord op de vraag: ‘Wat gaan we anders doen?’, en een plan ontwikkelen om dat te bereiken.
Het onvermijdelijke V-woord
Het is weer het begin van het jaar en het onvermijdelijke v-woord steek weer de kop op. Voornemens. Een goed voornemen voor elk team zou zijn ‘opleidingen beter benutten’.